Vitamine D, maakt je huid voldoende aan als je je insmeert?

Vitamine D, maakt je huid voldoende aan als je je insmeert?

do 4 juni 2020 door Lianne van den Bosch

Heb jij je de afgelopen dagen goed ingesmeerd met zonnebrandcrème? Het zonnetje heeft al flink geschenen en door de sterke zonkracht kon een onbeschermde huid heel snel verbranden. Bescherming tegen de felle zon is natuurlijk heel belangrijk, maar wist je dat zonnebrandcrème ook de aanmaak van vitamine D blokkeert?

Hoe wordt vitamine D aangemaakt?

Ons lichaam, onze huid, kan zelf vitamine D3 aanmaken onder invloed van zonlicht. De ultraviolette straling (UV-B) uit zonlicht activeert de aanmaak van provitamine D, wat vervolgens in vitamine D3 (cholecalciferol) wordt omgezet. Dit klinkt simpel, maar er zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden. Dit proces wordt namelijk pas in werking gesteld als de zonkracht minimaal 3 is. Voor voldoende vitamine D aanmaak is het aanbevolen om je tussen 12.00 en 15.00 uur minimaal een kwartier tot een halfuur aan de zon bloot te stellen. Bovendien maken kinderen, ouderen en mensen met een getinte of donkere huidskleur minder vitamine D aan.

Maar de zon is toch het sterkst en het meest schadelijk in de middag?

Het verbranden van de huid is ontzettend schadelijk. Het beschadigt de huid, versnelt het huidverouderingsproces en verhoogt het risico op huidkanker.
Om je goed te beschermen tegen de zon, zijn de o.a. volgende adviezen van toepassing:

Maakt mijn huid voldoende vitamine D aan als ik zonnebrandcrème gebruik?

Het gebruiken van zonnebrandcrème bij blootstelling aan de zon is advies NR. 1 om je huid te beschermen tegen de zon. Echter blokkeert deze zonnebrandcrème de zon, daar is het ook voor gemaakt. Dit betekent dat ook de aanmaak van vitamine D wordt geremd. Zonnebrandcrème met factor reduceert de productie al met 95%. Zonnebrand met factor 15 of hoger zorgt ervoor dat de huid géén vitamine D kan produceren.

Wat zijn de gevolgen van een vitamine D tekort?

Vitamine D is de belangrijkste weerstandsvitamine, het zorgt voor een sterk immuunsysteem. Het afweersysteem gaat de strijd aan met ziekteverwekkers. Een gebrek aan vitamine D kan voor een lage weerstand zorgen, wat je vatbaarder maakt voor ziekten en infecties. Daarnaast is een hoog vitamine D gehalte belangrijk voor sterke botten en tanden. Een tekort aan vitamine D maakt je botten zwakker en kan op den duur botontkalking of osteoporose veroorzaken. Bij kinderen kan een tekort een botafwijking, rachitis, veroorzaken. De opname van calcium wordt beïnvloed door vitamine D, wat ook van belang is voor een goede spierfunctie.

Hoe kan ik vitamine D aanvullen?

Zorg voor voldoende vitamine D in je lijf en voorkom een vitamine D tekort. De zon is de belangrijkste bron van vitamine D, maar vitamine D via voeding binnen krijgen is essentieel om een tekort aan te vullen. Vette vis is een belangrijke bron van vitamine D. Een supplement kan je makkelijk voorzien van voldoende vitamine D. Neem het liefst een natuurlijk supplement, met natuurlijke vitamine D, zoals Möller’s Omega-3. Rijk aan natuurlijke vitamine D, maar ook aan de gezonde omega-3 vetzuren.

Bescherm je huid tegen zon met zonnebrandcrème en neem een vitamine D supplement om je vitamine D status op peil te houden.

  • Möller’s Sjaaltje – Mondkapje

    Möller’s Sjaaltje – Mondkapje

    2,50
    BekijkenIn winkelmand
  • Möller's Omega-3 Citroen

    Möller’s Omega-3 Citroen

    20,59
    BekijkenIn winkelmand
  • Möller's Omega-3 Naturel

    Möller’s Omega-3 Naturel

    20,59
    BekijkenIn winkelmand
  • Möller's Omega-3 Tutti Frutti

    Möller’s Omega-3 Tutti Frutti

    20,59
    BekijkenIn winkelmand
aanmaak bescherming huid insmeren vitamine D zon zonnebrandcreme