Omega-3 tegen migraine en hoofdpijn

Omega-3 tegen migraine en hoofdpijn

ma 18 oktober 2021 door Lianne van den Bosch

Een voedingspatroon dat rijk is omega-3 vetzuren kan de frequentie en ernst van migraineaanvallen verminderen. Dat blijkt uit een nieuw wetenschappelijk onderzoek. Bij sommige proefpersonen was omega-3 zelfs even effectief als medicatie tegen migraine.

Wat is migraine?

Migraine kan je leven beheersen. Het is geen gewone hoofdpijn waarbij een paracetamol verlichting kan bieden, het is een hersenaandoening. Bij migraine krijg je een aanval van hoofdpijn die soms wel een paar dagen kan duren. Meer dan 10% van de Nederlanders heeft jaarlijks last van migraineaanvallen, gemiddeld twee keer per maand. Het komt vaker bij vrouwen voor dan bij mannen.

De Hersenstichting geeft aan dat er verschillende vormen van migraine zijn: migraine door hormonen, migraine met aura en chronische migraine. De Hersenstichting ondersteunt ook onderzoek naar migraine.

Uit recent wetenschappelijk onderzoek blijkt nu dat omega-3 een belangrijk onderdeel van de behandeling kan zijn.

Resultaten van de studie naar migraine en omega-3

De onderzoeksgroep bestond uit 182 vrouwen die 5-20 dagen per maand last hadden van migraine. Ongeveer 70% voldeed aan de criteria van chronische migraine. Naast hun bestaande migrainebehandeling volgden ze een van de volgende diëten:

Dit dieet duurde 16 weken en de studieresultaten toonden aan dat een verhoging van omega-3 vetzuren in het voedingspatroon leidde tot een aanzienlijke vermindering van hoofdpijn. Het effect was groter wanneer ook de hoeveelheid omega-6 vetzuren lager was.

Belang van de juiste omega-3/omega-6 ratio bij migraine

Ook dit onderzoek benadrukt het belang van de juiste omega-3/omega-6 verhouding. Een verhoging van omega-3 vetzuren in het dieet leidt tot een vermindering van frequentie en ernst van migraineaanvallen. Dit effect is nog groter als de hoeveelheid omega-6 vetzuren ook lager is.

De conclusie is: meer omega-3 en minder omega-6 zorgen voor minder hoofdpijn bij migraine.

Bronnen van omega-3 en omega-6

Omega-3 en omega-6 zijn allebei essentiële vetzuren. De omega-3 vetzuren zitten vooral in vette vis. Zalm, makreel en haring zijn rijke bronnen van omega-3 vetzuren. Als je niet van vis houdt of te weinig vette vis eet, neem dan een omega-3 supplement, zoals levertraan.

Omega-6 vind je vooral in plantaardige oliën, zoals zonnebloemolie, palmolie of kokosolie. Ons Westers voedingspatroon bevat teveel omega-6 vetzuren en te weinig omega-3 vetzuren. Teveel omega-6 werkt ontstekingsbevorderend, omega-3 juist ontstekingsremmend. Een juiste balans is belangrijk voor een goede gezondheid en minder migraine.

Bron: Ramsden C E, Zamora D, Faurot K R, MacIntosh B, Horowitz M, Keyes G S et al. Dietary alteration of n-3 and n-6 fatty acids for headache reduction in adults with migraine: randomized controlled trial BMJ 2021; 374 :n1448 doi:10.1136/bmj.n1448

  • Möller's Omega-3 Appel met Superior Taste Award

    Möller’s Omega-3 Appel (MSC Levertraan)

    20,59
    In winkelwagen
  • Möller's Omega-3 Citroen met Superior Taste Award

    Möller’s Omega-3 Citroen (MSC Levertraan)

    20,59
    In winkelwagen
  • Möller's Omega-3 Naturel met Superior Taste Award

    Möller’s Omega-3 Naturel (MSC Levertraan)

    20,59
    In winkelwagen
  • Möller's Omega-3 Tutti Frutti met Superior Taste Award

    Möller’s Omega-3 Tutti Frutti (MSC Levertraan) – Favoriet van kinderen

    20,59
    In winkelwagen