Dementie: houd je hersenen gezond met omega-3

Dementie: houd je hersenen gezond met omega-3

wo 23 september 2020 door Lianne van den Bosch

Tijdens de Wereld Alzheimer Dag wordt deze week wereldwijd met verschillende activiteiten en initiatieven aandacht gevraagd voor de ziekte van Alzheimer en dementie. In Nederland krijgt 1 op de 5 mensen dementie. Tijd om weer eens het verband tussen omega-3 vetzuren en deze progressieve ziekte met hoogste ziektelast op een rijtje te zetten. Omega-3 zou namelijk een rol kunnen spelen in de bescherming tegen deze hersenaandoening. Houd je hersenen fit met omega-3!

Wat is omega-3?

Hoe kan omega-3 helpen om je brein gezond te houden? Omega-3 vetzuren zijn belangrijke onderdelen van iedere cel in het lichaam. Je hersencellen bestaan voor 60% uit vetten. Ontzettend veel wetenschappelijke onderzoeken leggen een verband tussen inname van omega-3 vetzuren en de gezondheid van de hersenen.

Dementie en omega-3

De ziekte van Alzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie. Hierbij is sprake van plaquevorming in de hersenen, waardoor de communicatie tussen de hersencellen verstoord wordt. Deze beschadigingen tasten het geheugen, het gedrag en uiteindelijk de persoonlijkheid aan.

Een andere vorm van dementie is vasculaire dementie, waarbij de bloedvoorziening in de hersenen geblokkeerd wordt en vervolgens hersencellen afsterven. Na iedere miniberoerte verergert de ziekte.

Op welke manier kan omega-3 een rol spelen in de bescherming tegen dementie?

Gezonde vetzuren zijn belangrijk voor de hersenen. Omega-3 vetzuren verhogen de neurogenese met 40%. Neurogenese is het proces waarbij hersencellen zich vernieuwen. Hoe sneller de neurogenese plaatsvindt, des te beter de cognitieve vaardigheden zijn. Daarnaast vertragen omega-3 de neurodegeneratie, doordat ze de hersencellen beschermen tegen schadelijke stoffen.

The Framingham Study onderzocht negen jaar lang de invloed van 250 mg DHA, een vorm van omega-3, op het risico op Alzheimer. Dit wetenschappelijk onderzoek liet positieve resultaten zien: bij een relatief hoog DHA-gehalte in het bloed verminderde het risico op Alzheimer met 50%.

Orthomoleculaire therapeuten raden aan om dagelijks minimaal 500 mg DHA in te nemen.

Rijke bron van omega-3

Voldoende redenen om voldoende omega-3 vetzuren in te nemen. Dit kan in de vorm van vette vis, visolie of levertraan, een zeer rijke bron van omega-3 vetzuren. Hoe je het ook wendt of keert, gezonde en fitte hersenen zijn voor jong én oud van groot belang.

  • Möller's Omega-3 Citroen

    Möller’s Omega-3 Citroen

    20,59
    BekijkenIn winkelmand
  • Möller's Omega-3 Naturel

    Möller’s Omega-3 Naturel

    20,59
    BekijkenIn winkelmand
  • Möller's Omega-3 Tutti Frutti

    Möller’s Omega-3 Tutti Frutti

    20,59
    BekijkenIn winkelmand
alzheimer dementie DHA framingham study hersenaandoening hersenen neurodegeneratie neurogenese