Wat zijn vitamine A, D en E?

Vitamine A, D en E: onmisbare voedingsstoffen

Zowel vitamine A als vitamine D en E zijn onmisbare voedingsstoffen voor ons lichaam. Ze zijn van belang voor de groei, het herstel en het goed laten functioneren van het lichaam en het behoud van onze gezondheid.

Vitamines komen van nature voor in onze voeding, zoals in fruit, groenten en brood. Het lichaam kan vitamines niet of niet voldoende zelf maken. Om dagelijks voldoende vitamines via de voeding binnen te krijgen, is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten.

Möller’s Omega-3 producten zijn (naast de omega-3 vetzuren) rijk aan de vitamines A, D en E.

Vitamine A

Vitamine A, ook bekend als retinol, is een vet oplosbare vitamine. Dit is van belang voor een goed gezichtsvermogen. Daarnaast is vitamine A goed voor de huid, het tandvlees en het haar en speelt het een belangrijke rol bij de groei en een goede weerstand.

Vitamine A tijdens de zwangerschap

Vitamine A speelt een belangrijke rol bij de groei. Voldoende vitamine A tijdens de zwangerschap is daarom van belang, maar een teveel van deze vitamine moet worden voorkomen. Eet tijdens de zwangerschap niet te veel vitamine A-rijke producten, zoals lever, paté en leverworst. Een sneetje leverpastei bevat bijvoorbeeld 350 microgram vitamine A. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vitamine A tijdens de zwangerschap is 1.000 microgram per dag (de maximaal veilige dosis voor zwangere vrouwen is 3.000 microgram per dag).

Möller’s Omega-3 bevat 250 microgram vitamine A per dessertlepel en is dus een veilige hoeveelheid tijdens de zwangerschap.

Vitamine D

Vitamine D is een groep van in vet oplosbare vitamines. De twee belangrijkste vormen zijn vitamine D2 (ergocalciferol, de plantaardige vorm) en vitamine D3 (cholecalciferol, de dierlijke vorm). Het lichaam kan deze zelf aanmaken. Onder invloed van zonlicht wordt het namelijk in de huid gevormd. Daarnaast heeft het lichaam ook vitamine D uit voedsel nodig.

Wat doet vitamine D?

Vitamine D is de belangrijkste weerstandsvitamine, het zorgt voor een sterk immuunsysteem. Daarbij is deze vitamine, die je lichaam aanmaakt door je huid voldoende bloot te stellen aan zonlicht, belangrijk voor sterke botten en tanden. Het bevordert de opname van de mineralen calcium en fosfor in ons lichaam. Ook de spieren hebben belang bij een voldoende vitamine D gehalte, omdat de opname van calcium beïnvloed wordt door vitamine D.

De zon als bron

Zonlicht is belangrijk voor de aanmaak van vitamine D. De zon is niet direct een bron, maar het lichaam maakt zelf vitamine D3 aan wanneer de huid wordt blootgesteld aan zonlicht. Deze aanmaak is echter afhankelijk van voldoende zonlicht op grotere delen van de huid. En dan ook nog gedurende een periode tot 20 minuten per dag, afhankelijk van de huidskleur. Hoe donkerder de huid, des te meer blootstelling aan zonlicht je lichaam nodig heeft.

Lees hier wat de invloed van zonnebrandcrème op de aanmaak van vitamine D is.

Voeding met vitamine D3

Slechts weinig voedingsmiddelen zijn een goede bron van vitamine D. Voeding waar het van nature in voorkomt, zijn vette vissoorten (zoals haring, zalm en makreel), visolie (met name de olie uit de vissenlevers, zoals levertraan) en eidooiers.

Is jouw vitamine D gehalte voldoende?

Na de zomer worden de dagen steeds korter en steeds minder zonnig, waardoor onze huid te weinig wordt blootgesteld aan zonlicht. Daardoor is het lichaam niet in staat om voldoende vitamine D aan te maken. Dan ontstaat een tekort, wat allesbehalve gezond is. Het is wetenschappelijk bewezen dat een gebrek aan zonlicht, ook kan leiden tot lusteloosheid en depressie. In de winterperiode heeft bijna 60% van de Nederlanders een tekort. Zelfs in de zomer is dit percentage nog 35%. Het is dus belangrijk om dit tekort aan te vullen met voeding of supplementen, zoals Möller’s Omega-3.

Voor zwangere vrouwen, kinderen tot 4 jaar, mensen met een donkere huidskleur, ouderen en mensen die weinig buiten komen wordt sowieso een suppletie van 10 microgram vitamine D per dag aanbevolen.

Vitamine E

Vitamine E, ook bekend als tocoferol, is een in vet oplosbare vitamine en is belangrijk voor de instandhouding van de weerstand. Het is een antioxidant (= stof die het lichaam beschermt tegen vrije radicalen). Verder speelt vitamine E een rol bij het in stand houden van spierweefsel en de aanmaak van rode bloedcellen.

Möllers Omega-3

Laatste nieuws